woensdag 25 april 2012

Mata Hari deel 1 Leeuwarden

Op 15 oktober 1917 wordt een jonge vrouw door een Frans vuurpeloton ter dood gebracht. Zij wordt ervan verdacht voor de Duitse vijand gespioneerd te hebben.




De vrouw in kwestie is in 1876 in Leeuwarden geboren als Margaretha Geertruida Zelle, roepnaam Greetje. Zij sterft als Mata Hari, de verleidelijke oosterse danseres, femme fatale en spionne. De kogels van het vuurpeloton maken een einde aan haar aardse leven, maar haar naam leeft voort. Na haar dood zijn tientallen boeken, films en musicals over haar verschenen.
Zij blijft tot op de dag van vandaag tot de verbeelding spreken.
En er wordt nog steeds gespioneerd, elke dag en overal.

 Boven de winkel van haar vader Adam Zelle werd Margaretha, in  augustus geboren. De kelders liggen aan een gracht in Leeuwarden.
Ik heb deze scene gemaakt, voor de hoeden en petten winkel.
Gebruik gemaakt van een oude foto, waar haar vader pronkt met het verjaarscadeau cadeau aan zijn dochter. Een bokkenwagen, Adam liet graag zien dat het welgesteld was.


Bron Fries - museum


Het bokje is van hart kunststof ,
ik heb er de bewaarde haren van mijn vriendin haar kat opgeplakt.





Ik heb in de bak aan weerskanten een grote spiegel geplaatst. Nu loopt de gracht door en stopt hij niet abrupt.
Het geeft...naar mijn mening...een leuk effect, al zie je de poppen wel dubbel. De bloesem boom heb ik los op tafel gemaakt. Ik gebruikte voor de stam een bamboe stokje..dat is van binnen hol... op mijn gracht plakte ik een hout stokje,met prikkers. Dan kon ik zo mijn boom eroverheen schuiven,draaien in de juiste richting, en nu staat zo vast als een huis, en valt niet om. Niet vastgelijmd dus kan ik hem er ook weer uithalen als ik bij de achterkant wil zijn. 

De gele balletjes die je op moest warmen om vloeibaar te maken, is geen succes geworden. De gracht is te groot en ik wilde er teveel mee vullen.
Het koelde daardoor te snel af en ik kon met haardroger dus geen mooie golven meer maken. ( wat de bedoeling was ) het lijkt nu meer op ijs. Als je er toch voor gaat,vergeet dan niet de ondergrond eerst te verven, in de gewenste kleur. En alles wat erin komt, ....zoals bij mij de zwanen en plantjes... moeten er ook al in gelijmd zijn.

De lantaren is uit een modelbouw- winkel, ik heb er van twee een gemaakt hij was te kort. Heb er wat ijzerdraad aan geplakt en geverfd, als de groene verf haast is opgedroogd. met een haast droge kwast met zwart het iets ouder gemaakt.


3 opmerkingen:

cristina zei

wow!!! fantastico mil felicidades y saludos :)

Maria Blanca "AyamontinoMaria" zei

Incredible! Your work is fantastic...! You are a great miniatures artist!!Hugs

Conny v/den Dungen -Muller zei

Thank jou cristia en Marie.

xxxx conny

De Mata Hari pop kleden.

De dansende Mata Hari pop, heeft Annemarie Kwikkel mij mee geholpen. Zij heeft de pop gemaakt. En ik heb haar gekleed . ...