zaterdag 6 april 2013

Mata Hari deel 7



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Mata Hari word gearresteerd 13 Feb - 1917 .Kort na haar definitieve arrestatie. Werd deze weinig flatteuze foto van Mata Hari gemaakt.

(De foto rechts) is de miniatuur die ik nagemaakt heb van het origineel( links) van de tijdelijke expositie in het Friesmuseum.


Er werd afgesproken dat Mata Hari, via Spanje naar Nederland zou reizen, om daar verdere instructies te ontvangen van  een Franse agent.



 

Tijdens de reis werd Margaretha echter aangehouden, omdat de Engelsen haar hielden voor de Duitse spionne Clara Benedix. Ze werd na enige verhoren vrijgelaten, maar mocht niet doorreizen naar Nederland. Op 11 december 1916 was ze terug in Madrid.
Omdat Ladoux geen instructies doorgaf besloot de kersverse spionne zelf maar aan de slag te gaan. Ze legde contact met zowel de Duitse Militaire attachee Von Kalle, als met de Franse kolonel Danvignes.
 Ladoux
In het neutrale Spanje functioneerde Mata Hari dus ogenschijnlijk volop als dubbelspionne. Haar verweer dat ze aan Von Kalle slechts 'onschuldige' nieuwsfeitjes uit oude Franse vertelde, werd later niet door de Fransen geloofd.
Mata Hari, op de dag van haar arrestatie
Februari 13- 1917

De militaire informatie die ze van Von Kalle naar de Franse Davignes doorsluisde, bleek bovendien nooit in Parijs te zijn aangekomen. Zij word op 13 februari gearresteerd. Deze twee die Mata's paspoort inkijken, zijn door mij geboetseerd, en gekleed.

Ik heb geprobeerd haar arrestatie in beeld te brengen. Ik vond het niet eenvoudig om de kleding te maken, op het door mij gekochte popje.
De kleding het bont te zoeken en haar zo levendig mogelijk te maken, viel niet mee .


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoy he descubierto tu blog y me ha encantado la temática que has elegido, blog con trabajos estupendos. ya tienes una seguidora más. Un abrazo, Arantza.
http://miniaturasarantza.blogspot.com

Sylvie zei

Votre site est superbe,le sujet est très intéressant et vos réalisations sont merveilleuses et très soignées
bravo!
Amitiés
Sylvie

De Mata Hari pop kleden.

De dansende Mata Hari pop, heeft Annemarie Kwikkel mij mee geholpen. Zij heeft de pop gemaakt. En ik heb haar gekleed . ...